torsdag 8. april 2010

Oj, Oj jeg har bakt:-)

Nå tenker jeg at min kjære mor er stolt over meg.....jeg har bakt:-)

Det er ikke noe som skjer så veldig ofte kan jeg fortelle dere, men i går kveld fikk jeg ånden over meg. Tony påstod at det luktet som et bakeri, samtidig som det så ut som kjøkkenet var blitt bombet:-)
Resultatet ble to stk brød, må vel bare innrømme med en gang at det var Møllerens 1-2-3 ferdig pakke. Men men........kanskje neste gang kan jeg bake alt fra bunnen av.


Knekkebrødene bakt jeg fra bunnen av og helt alene, dessuten så var de gode også - så jeg er ganske stolt:-)

For de av dere som ikke kjenner meg så veldig godt, så kan jeg innrømme at jeg er veldig dårlig på å bake og lage mat generelt. Gjærdeig og jeg kommer aldri til å få et godt forhold..........jeg skjønner ikke hvorfor deigen alltid blir så hard, det er vel ikke meningen at jeg skal kunne slå ihjel folk med den:-)
Når det kommer til middagsmat, så er Toro min aller beste venn - jeg burde egentlig blitt sponset av de med tanke på hvor mange av deres produkter vi bruker i løpet av en uke:-)
Min kjære svigermor hadde en diskusjon med meg og svensken her for en tid tilbake, hvor vi diskuterte kjøkkenløsning. Hun mente at komfyren vår burde vært nærmere utslagsvasken og vannet. Jeg forstår ikke helt hvorfor det og syns løsningen vi har fungerer fint. Hennes svar var at når man lager mat så er det veldig kjekt å ha vannet så nærme som mulig, slik at man lett kan få tak i det om man trenger noen dråper til i sausen man lager osv.........Hm........ja ha tenkte jeg.
Til slutt kikket hun på oss og sa noe som slikt......." dere lager vel ikke så mye mat, så dere vet vel ikke hva jeg prater om" :-) ha ha, der kan dere se, selv hun trur ikke jeg kan lage mat heller!

Men nå har jeg bestemt meg.....jeg skal lære meg å lage mat, fra bunnen av. Nå er det goodbye Toro ( vel ikke helt alt da) og velkommen inn til den sunne familien Gjøen Sund:-)
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så det spørs om vi må spise knekkebrød både til frokost, lunsj, middag og kvelds:-)
Kanskje en tur på Ikea hadde vært litt lurt..............har jo ikke akkurat et kjøkken fylt med duppeditter og redskaper for å lage all slags mat. Alltid en unnskyldning for å reise på Ikea - hipp hurra!

Legger ved Knekkebrød oppskriften for de av dere som "tør" å prøve:-)
( fant den på Rema sine hjemmesider, så det er ingen hokkus pokkus)

2 dl Havrekli
2 dl Kruskakli
2, 5 dl Havregryn
2 dl Sammalt rug, grov
2 dl Linfrø
2 dl Sesamfrø
2 ts salt
8 dl vann

Bland alt sammen til en røre. La det stå og svelle i ca 15 min, før du smører det utover to stekeplater.
Røren trykkes utover brettet og formen på knekkebrødene lages med piaazskjærer.

Knekkebrødene stekes på varmluft først i 45 min på ca 180 C, deretter tørkes de på 100 C i ca 30 min med stekeovns døra på gløtt.

Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Gratulerer så masse med blogg Kirsti! Koselig =) Du har vvært kjempe flink til å bake må jeg si. Møllerens eller ikke. Bakverk er bakverk! ;o)

    SvarSlett
  2. Så flink!

    Denne skal jeg prøve.

    ;-D

    SvarSlett
  3. Ok, her kommer min hjemlagde frokostblanding. Den er bare dødsgod altså. Det er litt jobb å handle alle ingrediensene, men når du først har gjort det, har du for mange ganger altså:

    225 g store havregryn
    60 g solsikkefrø
    60 g sesamfrø
    2 store spiseskjeer eplemost/eplekompott
    1 ts malt kanel
    2 ss honning (flytende er enklest)
    125 mandler (lettest og best med mandelflak)
    1/2 maldonsalt
    1 ss solsikkeolje (eller rapsolje)
    150 g rosiner

    Bland alle ingrediensene i en stor bolle-unntatt rosinene. Det kan være lurt å bruke to skjeer å røre med, det blir litt klissete.
    Fordel blandingen på en langpanneform med bakepapir. Stekers i ovnen på 170 g i ca 45.minutter. -til alt er gyllent.
    Viktig at du rører innimellom. Etter avkjøling kan du blande inn rosiner og legge i en fin skål-som også er dekorativt som pynt.
    Lykke til!

    SvarSlett